Altres viatges   |   Utilitats
Capçalera

ARGENTINA - XILE

Torres del Paine (Xile)

El Parque Natural de las Torres del Paine és un dels més importants de Xile. Situat a 112 km de Puerto Natales, en les seves gairebé 227.000 hectàrees de muntanyes, valls, rius, llacs i glaceres, el seu paisatge varia entre densos boscos, matolls pre-andins, àrides estepes i deserts, que alberguen una fauna variada i de vegades endèmica, com la subespècie de puma més gran del món, guanacs, guineus i huemules (un cérvol autòcton). Encara que cap d'ells és fàcil de veure, però les aus, inclosos còndors, flamencs, cignes i nyandús són vistos mes sovint. Però sens dubte la seva atracció principal és la serralada Paine, en la qual destaquen tres agulles, de parets de granit llises i verticals, d'entre 2.200 i 2.850 mts, conegudes com les Torres del Paine; encara que la muntanya més alta del parc és el Paine Gran, amb una altitud de 3.050 m. El parc és un lloc ideal per a senderistes i alpinistes, ja que disposa de càmpings i refugis, i una xarxa de camins de muntanya molt ben senyalitzats.
Camping al costat de l'Hotel Les Torres Laguna Los Patos Cavalls al costat del refugi El Chileno Vistes des del Mirador del Llac Grey Salto Grande
La caminada més coneguda del parc és la Ruta W, un recorregut de 60 km que recorre el parc nacional de refugi en refugi. El normal és fer-la en 4 o 5 dies amb caminades diàries d'entre 5h i 8h, però hi ha refugis cada 2h o 3h, així que si un disposa de temps i decideix no cansar-se gaire, pot prendre-s'ho amb calma. Al costat de cada refugi hi sol haver una zona d'acampada, pel que tenim dues opcions per passar la nit. Les úniques agències que reserven als refugis són Fantástico Sur i Vértice Patagonia, ambdues amb oficina a Puerto Natales. El cost de l'allotjament amb roba de llit, esmorzar i sopar ronda els 125.000 CLP per persona i dia. L'altra opció és llogar material d'acampada a Puerto Natales, una tenda de campanya, dos sacs i dos matalassos surt per uns 8.500 CLP la nit. Cap de les dues opcions inclou el transport ni l'accés al parc (18.000 CLP).
Flora al Parc Nacional Torres del Paine Flora al Parc Nacional Torres del Paine Aguiló mascle, Parc Nacional Torres del Paine Flora al Parc Nacional Torres del Paine Flor de Notro, Parc Nacional Torres del Paine
Tordo Gaviota cahuil Bandurrilla del sur Familia de caiquenes al costat del campament Pehoé Chincol
Quant al menjar hi ha un parell o tres de supermercats a Puerto Natales on proveir-nos de queviures suficients per a una setmana. L'aigua del parc és potable, i es poden omplir ampolles de forma gratuïta a qualsevol càmping o refugi. En els refugis hi ha restaurants menjador on el sopar costa uns 11.000 CLP i l'esmorzar 3.000 CLP; i a més disposen de petits supermercats. A mes, a les zones d'acampada hi ha cuines (abarrotades) i taules on poder menjar per lliure.
Laguna Los Patos Ruta fins al Mirador del Llac Grey Ruta fins al Mirador del Llac Grey Cova del milodón Vistes des del Mirador del Llac Nordens
Nosaltres vam passar tres dies dintre del parc, els dos primers fent senderisme i acampada pel nostre compte, i per al tercer dia vam contractar un tour organitzat que ens portaria en una mini furgoneta pels miradors més emblemàtics del parc. L'agència Teresa, on vam llogar el material d'acampada i el tour, ens ajuda a escollir els itineraris, que van resultar ser massa ambiciosos per al temps de què disposàvem i la nostra escassa experiència en llargues caminades.
Llac Pehoé davant del càmping Paine Gran assotat pel vent
Camping Paine Grande, Parc Natural Torres del PaineSopar al càmping Paine GrandeDecimoctavo día 07:10 Taxi a l'estació d'autobús. 07:30 Bus fins al Parc Nacional Torres del Paine. A mig camí parada per WC. 10:00 Ens aturem a Laguna Amarga on pagem l'accés al parc (18.000 CLP c/u). Omplim un full amb la ruta que farem i ens donen una xerrada perquè respectem el parc. 11:00 Baixem a Pudeto, segona parada dins del parc. Prenem un te i un cafè a la cafeteria, 2.500 CLP. 12:00 Agafem el ferri catamarà que creua el llac Pehoé. Triga uns 45 minuts. No es pot pujar a coberta perquè fa molt de vent, i quedes completament amarat en uns segons. El bitllet es paga dins, només anada 12.000 CLP, a/t 19.000 CLP. 12:45 En arribar, el moll es al costat del refugi i el càmping Paine Grande. Paguem per acampar 4.000 CLP per persona. Està plovent, però ens diuen que no hi ha previsió que millori així que ens posem a muntar la tenda. El càmping té una caseta amb lavabos i dutxes, i una altra amb cuines i endolls. Ens fem uns entrepans de formatge i salami a la cuina, sorollosa i plena de gent, i ens anem a caminar.
Ruta fins al Mirador del Llac Grey Ruta fins al Mirador del Llac Grey Llac Pehoé, Parc Natural Torres del Paine Laguna Los Patos Vistes des del Mirador del Llac Grey
14:30 La ruta surt des del llac Pehoé, al costat del càmping, per anar a buscar a través d'una vall el Glaciar Grey. És un camí pedregós i estret, amb una moderada pendent fins la Llacuna dels Ànecs. A partir d'aquí caminem paral·lels a la llacuna i un rierol, envoltats de frondós bosc. El pendent és més suau i la pista més còmoda. Arribem al Mirador del Llac Grey, des d'on hi ha unes espectaculars vistes panoràmiques de la glacera. Estem a 4,5 km del càmping Paine Gran i a 6 km del Refugi Grey. Després de descansar i treure algunes fotos iniciem la tornada. 18:00 Ja veiem les aigües blau turquesa del llac Pehoé. 19:00 Sopem al refugi, el menú costa 11.000 CLP i és força complet. Abans d'anar a dormir omplim l'ampolla d'aigua.
Vistes des del Mirador del Llac Grey
Camping al costat de l'Hotel Les TorresEsperant el transfer a Laguna AmargaDia decimonoveno 06:00 Comença a ploure. Tota la nit ha fet moltíssim vent i la tenda de campanya s'ha doblat un parell de vegades, però des de dins hem aconseguit redreçar-la. Malgrat tot hem dormit prou bé. 08:00 Dutxa estupenda, amb aigua calenta abundant. Desmuntem la tenda i esmorzem. 10:30 Agafem el catamarà fins a Pudeto. Avui no fa tant de vent i només triguem 35 minuts. 11:15 Una furgoneta, que no surt fins plena, ens porta fins Laguna Amarga (40 min) i d'allí al Hotel Las Torres (15 min) per 5.000 CLP. 12:15 Al costat de l'hotel hi ha una petita botiga on comprem pa caríssim (3 barretes per 1.500 CLP, uns 2€). El càmping és a 5 minuts caminant. Ens registrem (6.000 CLP c/u) i muntem la tenda de campanya. Aquest càmping és més car, però els lavabos estan mes nets. En una taula de fusta posada sota un arbre mengem un entrepà de tonyina, uns fruits secs i unes galetes.
Ruta cap al mirador Base Torres Ruta cap al mirador Base Torres Ruta cap al mirador Base Torres Ruta cap al mirador Base Torres Ruta cap al mirador Base Torres
Ruta cap al mirador Base TorresSalto Grande, Parc Nacional Torres del Paine14:30 Com és tard per anar i tornar fins al mirador Base Torres, anirem només fins al refugi El Chileno. El camí té molta pendent i en algunes zones fa molt de vent, sobretot en el tram del penya-segat al costat del riu, poc abans d'arribar al refugi. 16:30 Prenem te i cafè amb un alfajor (2.000 CLP), i omplim la ampolla d'aigua. Des del refugi s'haurien de veure al lluny les Torres del Paine però segueix ennuvolat, i per arribar al següent mirador cal caminar encara 1h30 mes. És massa tard. A partir d'una determinada hora no està permès transitar pels camins, i no ens donarà temps a arribar al càmping abans que ens tanquin el camí. de tornada 19:00 Sopar al Refugi Torres (11.500 CLP) davant del càmping: sopa, llom amb mostassa i macedònia de fruites. Cervesa Calafate Austral i una coca cola (4.500 CLP).
Mapa Mapa del PN Torres del Paine i el Circuit W
Vistas desde el Mirador del Lago Nordenskjold
Salto GrandeMama caiquen al campament del llac PehoéVigésimo día Tot i que no feia vent aquesta nit ha fet molt fred. Ens dutxem i recollim la tenda de campanya. 08:00 Cafè i te al refugi, acompanyat d'unes galetes. Necessitem estar a Laguna Amarga entre les 10:00 i les 11:00, que és quan ens passarà a recollir el tour organitzat que ens portarà a diferents miradors del parc. 09:15 Transport fins Laguna Amarga (2.500 CLP c/u, 15 min). 11:00 Furgoneta de 12 passatgers amb conductor, que fa també les funcions de guia. Primera parada al Mirador del Llac Nordenskjold. Està molt ennuvolat i no es veu res. Segons el xofer es distingeix entre els núvols el turó Paine Petit, la Vall del Francès i les banyes del Paine. La segona parada és al Salto Grande, unes cascades d'aigua procedents del llac Nordenskjold, i que són transferides al llac Pehoé. Cau molta aigua i amb molta força, encara que no sembla que hi hagi molta pendent. Des d'aquí també s'haurien de veure les banyes del Paine però segueix ennuvolat. La tercera parada és per menjar a prop del campament Pehoé, al costat del llac.
Salto Grande, Parc Nacional Torres del Paine
Hi ha una cafeteria restaurant, però només es pot menjar amb reserva. Ens conformem amb uns entrepans de formatge i salami que encara portem. La quarta parada és al costat de la Guardería Grey. Ens deixen una hora per fer el camí que porta fins al llac Grey, passant per un pont penjant. En arribar al llac, cal caminar per la vora una bona estona per començar a veure la glacera Grey davant de nosaltres, ni més ni menys que a 12 km. Es veuen alguns icebergs al llac. La cinquena i última parada dins del parc és en Portería Lago Sarmiento, la nostre última oportunitat de veure les Torres del Paine. Segueix ennuvolat.
Llac Pehoé al costat del campament Llac Pehoé al costat del campament Accés a la Platja al costat de la Guarderia Grey Llac Pehoé al costat del campament Platja al costat de la Guarderia Grey
De tornada a Puerto Natales parem a la Cova del Milodón (acceés 4.000 CLP) on van ser trobats restes de milodons, uns herbívors de grans dimensions que es van extingir fa 10.000 anys. A l'entrada hi ha una rèplica de mida natural. La cova té 30 mts d'alt i 200 metres de profunditat, i hi ha un camí que recorre el seu interior, però la veritat és que no val molt la pena.

Així hauria de veure's la Serralada del Paine
El Parc Natural de las Torres del Paine és un lloc per recordar, un lloc que deixa la sensació d'haver-li dedicat poc temps, un lloc on ja estem desitjant tornar, i això malgrat el fred, el vent, la pluja i la boira, que ens van impedir gaudir de les vistes més cobejades; i de les incomoditats pròpies de l'acampada, a les que no estem molt acostumats. I és que en pocs llocs la naturalesa és tan variada, tan exuberant i tan accessible a gairebé tots els perfils de turisme. Si teniu temps heu de fer la ruta W sencera.