Altres viatges   |   Utilitats
Capšalera

IRAN

Teheran

Duodécimo día 18:00 Arribem a l'Estació Sud d'Autobusos de Teheran. Hi ha estació Metro, la mateixa línia vermella que la parada més propera al nostre hotel, Imam Khomeini Sq. Costa 5.000 IRRper trajecte, si compres bitllet d'anada i tornad 8.000 IRR.
hotel Hafez, 1.120.000 IRR, 28€. A cinc minuts de Imam Khomeini Sq. Habitació doble amb bany complet i tassa, l'aire condicionat compartit fa molt soroll, la nevera perd aigua, i no fan l'habitació més que quan hi ha canvi d'hoste. Disposa de connexió internet, i inclou un esmorzar bastant complet. No és per tirar coets, demà intentarem canviar.
Torre Azadi Carrer del centre de Teheran Antiga ambaixada de EEUU a Togehani St Llocs per menjar al carrer a l'Estaciˇ Nord d'Autobusos Golestam Palace
Decimotercer día Intentem canviar d'hotel. A Ferdowsi St., baixant per l'esquerra poc abans d'Imam Khomeini Sq. Hi ha un Guesthouse només apte per a pressupostos molt baixos, habitació bruta i petita amb bany compartit, sense aire condicionat, 600.000 IRR, 15€. En Amir Kabir, a més de totes les botigues de recanvis de cotxes de la ciutat, hi ha uns quants hotels. Probablement la millor opció sigui Mehr Hotel (1.200.000 IRR, 30€), habitació doble amb aire condicionat compartit, bany complet una mica petit, esmorzar i wifi. Hotel Khazar Sea (450.000 IRR, 11€), el pati interior sembla el de una presó, i l’aspecte de l'hotel és el d'un prostíbul vingut a menys. Bany i dutxes compartits. Hotel Fireuzeh (950.000 IRR, 24€), habitació doble amb dutxa, el bany és compartit. Podria estar més net, aire condicionat compartit. Wifi amb suplement de 30.000 IRR.  Deixem de buscar. A qual pitjor. Sembla mentida que el nostre hotel sigui la millor opció a la zona, en la seva categoria com a mínim.
Grand Basar Grand Basar Grand Basar Grand Basar Grand Basar
El Grand Basar de Teheran és un dels mercats coberts més grans i importants de l'Iran. Es divideix en centenars de corredors especialitzats on coure, catifes, teles, paper, espècies, metalls preciosos, i una infinitat de productes més, comparteixen espai amb petits comerciants, bancs, agències financeres, mesquites, restaurants o cases d'hostes. Des de diversos punts es pot accedir als més de 10 km de passadissos, encara que l'entrada principal es troba a Sabze Maidan.
Grand Basar Grand Basar Grand Basar Grand Basar Grand Basar Grand Basar
Antiga ambaixada de EEUU a Togehani StAntiga ambaixada de EEUU a Togehani StSens dubte una de les visites obligades a Teheran és l'antiga Ambaixada Americana, que ocupa una enorme illa al davant de l'estació de metro de Taleqani. La primera imatge que es veu d'ella és una pintada que diu DOWN WITH USA. Passegem al voltant del recinte, està tot ple de pintades contra els Estats Units i a favor de la Revolució. Encara que es veuen clarament càmeres que vigilen tot el perímetre, fem fotos sense cap problema. Fins i tot entrem al jardí, i ens fem unes fotos dintre. Crec que el seu interior alberga actualment un museu dedicat a l'espionatge, però només obre 10 dies l'any.
Antiga ambaixada de EEUU a Togehani St Antiga ambaixada de EEUU a Togehani St Antiga ambaixada de EEUU a Togehani St Antiga ambaixada de EEUU a Togehani St Antiga ambaixada de EEUU a Togehani St
Si has deixat els teus últims dies a Teheran per comprar els souvenirs de família i amics, t'has equivocat, el lloc per comprar era el Grand Basar de Isfahan, aquí hi ha menys varietat i és més car. Així i tot pots provar a Togehani St, on hi ha 3 o 4 botigues amb el típic assortiment de tasses, plats de record, coixins, petites catifes, kilims i altres records típics. O en Nejatollahi St. per sobre de Somayyeh St. un altra de les zones que té aquest mateix tipus de botigues. Per canviar diners, en Ferdowsi Sq i la seva prolongació per Ferdowsi St, hi ha mig centenar de cases de canvi una rere l'altra.
Restaurante Sefreh Khancy Sonatiy Ayaran, a Ferdowsi Sq. Bé decorat, font d'aigua, bon servei i preus raonables. (550.000 IRR, 14€). Tàrtar Kabob, kebab de vedella, cruse excellent, que és com aquí anomenen al deze tradicional, més begudes.

Decimocuarto día Teheran és una ciutat molt caòtica, amb molta polucio, fins i tot estressant, amb pocs atractius per a una ciutat de la seva mida. Buscant la tranquil·litat dels carrers que separen la plaça Imam Khomeini del Grand Basar, passem davant del Ibra Museum i el National Art Museum (150.000 IRR, 3,75 €) En aquest últim ens creuem amb la directora, que ens recomana l'exposició gratuïta "Evidències de 200.000 anys d'ossos humans i animals a l'Iran". Resulta d’allò mes interessant. S'exhibeixen eines d'os usades per caçar o cuinar, atuells, grans, i molts més objectes, alguns d'ells del III mil·lenni aC.
Golestam Palace Golestam Palace Golestam Palace Golestam Palace Golestam Palace Golestam Palace
Golestam Palace Golestam Palace
Golestam PalaceGolestam PalaceEl luxós Patrimoni de la Humanitat - UNESCO Golestam Palace és una obra mestra de l'era qajar, que combina amb encert l'antiga artesania i arquitectura persa amb influències occidentals. La família Qajar, que va arribar al poder el 1779 i va fer de Teheran la capital del país, va convertir aquest palau emmurallat en la seu del govern. Està construït al voltant de diverses piscines envoltades de jardins i petites arbredes. L'últim Shah, Mohammad Reza Pahlavi, i el seu pare Reza Shah amb anterioritat, van ser coronats aquí.
Golestam Palace Golestam Palace Golestam Palace Golestam Palace Golestam Palace
L'entrada general costa 150.000 IRR, 3,75€, i permet veure el pati i els jardins. L'accés a cada un dels edificis, i les seves respectives exposicions es paguen a part, 50.000 IRR cada un, 1,25€.
Grand BasarGrand BasarAvui és dijous, primer dia del cap de setmana, i el basar està a rebentar. No veiem res que semblin souvenirs. Preguntant per samarretes de la selecció iraniana de futbol ens parlen de Moniriyeh, no sabem si és un carrer, un barri o uns grans magatzems. Preguntemt cada pocs passos, tothom el coneix. Una hora més tard arribem a la parada de metro de Moniriyeh, al voltant de la qual es concentren 30-40 botigues d'esports. Mengem en un fast food de la zona, i fem el check out a l'Hotel Hafez abans de les 19:00, pagant així només mig dia.
Torre AzadiTorre AzadiTorre AzadiPer omplir la nit, anem a veure el monument més representatiu de la ciutat, la Torre Azadi, construïda en 1971 per commemorar els 2.500 anys de la fundació de Pèrsia. És una truncada estructura de 45 metres d'altura, envoltada de jardins. En el seu interior alberga un museu i un mirador, però estan tancats. La veritat es que vam quedar fascinats, fem gairebé un centenar de fotos. Majestuosa i il·luminada, ens sembla el millor de Teheran. Des del centre de la ciutat es triga uns 45 minuts en metro, amb canvi de línia inclòs. Esta devant de l'Estació Nord d'Autobusos, on està ple de llocs de menjar al carrer, en un d'ells provem una petita selecció de pinxos: fetge, morro i cua d'ovella.

Torre Azadi Torre Azadi Torre Azadi Torre Azadi Torre Azadi
Fàtima, la cara més simpàtica i eficient de l'Hotel Hafez, ens ofereix compartir taxi amb un argentí i un alemany a l'aeroport, vam sortir a 150.000 IRR cada un, cost total 600.000 IRR el taxi. Vam trigar aproximadament 1h.