Altres viatges   |   Utilitats
Capçelera

ORIENT MITJA

Alexandria

Midan Saad Zaghloul desde el hotel Metropole Alexandria va ser fundada per Alejandro Magne, governada per Cleòpatra, posseïa una de les Set Meravelles del món antic (el Far) i la Biblioteca més gran del món en la seva època. Encara que tot just no queda rastre del seu gloriós passat, Alex com li diuen els seus habitants, és avui una ciutat agradable i tranquil·la a la vora del mar. Un bon lloc on menjar peix, visitar algun dels seus cafès, passejar per la platja al costat del port, perdre's pels barris vells de la ciutat, o sorprendre'ns amb la renovada Biblioteca inaugurada al 2003. El clima és també mes relaxat, mes mediterrani, un contrast que agrairem si hem estat viatjant per la resta del país. Dos dies aquí estan mes que justificats.
Vigésimosegundo día Provinents de Aswan arribem a l'aeroport de Cairo a les 17:17 amb temps suficient per a agafar un taxi a Ramses Station i agafar el tren de les 18:00 a Alexandria. Quan arribem són les 21:00, donem diverses voltes fins que trobem un hotel que ens convenç, sopem alguna cosa i a dormir.
Museu Nacional Vigésimotercer día Sortim al carrer a les 11:30. Ens assabentem de que el Museu Greco-Roma, la joia de la ciutat, esta en reformes i per tant tancat al públic. Prop d'ell es troba el Museu Nacional (30 LE). De grandària mes bé petit esta dividit en tres seccions, el soterrani esta dedicat al període faraónic, la planta baixa cobreix l'època grecorromana i el primer pis els períodes copte i islàmic. També s'exhibeixen objectes recuperats del fons del mar, com una estàtua de Isis o monedes d'or i plata de la flota de Napoleó. Bén etiquetat i amè, però l'aire condicionat esta tan fort que necessito sortir de tant en tant a escalfar-me sota el tòrrid sol.
Museu Nacional Museu Nacional Interior de la Biblioteca de Alexandria Interior de la Biblioteca de Alexandria Interior de la Biblioteca de Alexandria
Exterior de la Biblioteca de Alexandria Des d'aquí taxi (5 LE) a la nova Biblioteca d'Alejandria (10 LE) construïda 1.600 anys després de la desaparició de la primera. Una autèntica passada. L'edifici té forma de disc sortint del mar decorat amb baix relleus cal·ligráfics de la majoria de les llengües del món. El seu interior esta dividit en 10 nivells, quatre d'ells per sota del nivell de carrer. Té capacitat per a 2.000 persones, hi ha 350 ordinadors per a consulta d'internet, i pot albergar fins a vint milions de volums. El complex inclou altres dos edificis: un centre de conferències i un planetari que alberga a més els museus de Cal·ligrafia, Arqueologia i Ciència. S'ofereixen visites guiades en diversos idiomes inclòs espanyol, pregunteu a recepció.
Fortaleza de Qaitbey Després de menjar una mica pels voltants, agafem el tramvia groc (25 piastres) cap a la Fortalesa de Qaitbey. Arribem tard, ja que encara que tanca a les 16:00 Lonely Planet diu que ho fa a les 18:00. Passegem una estona i ens asseiem a prendre un te en un bar amb vistes al port en el passeig marítim. L'estreta platja esta abarrotada de gent, famílies senceres vénen a passar la tarda o a prendre alguna cosa a les taules que hi ha a la pròpia sorra. Ho mes pintoresc, per a un occidental almenys, és veure com es banyen les dones completament vestides, mocador i vels inclosos. Acabem la nit sopant al Fish Market, amb fantàstiques vistes al mar.
Playa de Alexandria Playa de Alexandria Paseo Marítimo Anfiteatro Romano Casa de los Pájaros
Vigésimocuarto día Entre una cosa i una altra no trepitgem el carrer fins a les 11:30. Primera destinació l'Amfiteatre Romà (15 LE), a nomes uns pocs passos de l'hotel. El teatre esta perfectament conservat. És de mida mes bé petit, nomes tretze files de seients, encara que es creu que originalment van ser setze. Al seu al voltant es troben les restes de l'antiga vila romana, entre ells la Casa dels Ocells (10 LE), on es conserven uns interessants mosaics representant aus.
Barrio alrededor Catacumbas de Kom al-Shuqafa Per 5 LE un taxi ens acosta fins a les Catacumbes de Kom al-Shuqafa (25 LE). Són unes tombes del segle II descobertes per casualitat quan un ruc va caure de cop i volta en una profunda foradada. La necròpoli té una profunditat de 35 metres i esta composta per diverses plantes excavades a la roca i un immens laberint de passadissos que alberguen càmeres i nínxols funeraris. Els "hostes" eren baixats mitjançant cordes per un enorme pou central fins al triclini, una espècie de menjador romà on els familiars celebraven un esmorzar en memòria del difunt. Encara es poden veure sarcòfags i imatges de déus egipcis. Impressionant, el millor de la ciutat juntament amb la Biblioteca.
Columna de Pompeyo Fent una passejada pel barri que les envolta ens acostem a la Columna de Pompei (15 LE). Una colossal columna de 30 metres d'alçada, el nom de la qual es deu al fet que els creuats van creure que assenyalava el lloc on havia estat enterrat Pompei. El barri es veu molt mes pobre que altres zones de la ciutat. Els carrers són polsossos i sense asfaltar, a banda i banda hi ha botigues i tenderets de tot tipus, fins i tot en un carreró trobem una dotzena de cabres pasturant en un abeurador. L'ambient és més animat i la gent amable com sempre. Alexandria és mes barata, i en alguns sentits mes amigable que Cairo, serà per la brisa del mar.
Com sempre desconcert per a comprar el bitllet. No queden seients lliures per al tren de les set de la tarda a Cairo. Són les cinc de la tarda, així que en altre taxi (10 LE) ens anem a l'estació d'autobús, des d'on per 15 LE sortim en un bus de West Delta cap a Cairo.
Metropole Hotel Després d'haver passat per uns quants hotels barats (Union, Crillon i Acropole), tots ells bastant sòrdids, no vam trobar gens de nivell mig, així que ens veiem obligats a donar-nos un homenatge al Hotel Metropole Hotel. 175$. Hab. doble amb bany complet. Vistes al mar i a Midan Saad Zaghloul, una plaça enjardinada en ple centre davant del passeig maritim. Esmorçar bufet lliure inclòs, sucs naturals, melmelades casolanes, mitja dotzena de pastissos, brioixeria, fruita, cereals, crepes, truites i tot el servei d'un hotel de cinc estrelles. Creuant el carrer, entre Safiyya Zaghloul i Shakor Pasha hi ha un embull de carrers plens de cibercafes i restaurants barats.
Mezze, Fish Market Rest, Alexandria Restaurant Fish Market Rest. En un expositor es mostren una dotzena de peixos frescos, cloïsses i gambes, que després serveixen fregides o rostides segons l'elecció. S'acompanya amb una mezze de 10 plats i arròs opcional. A l'entrada hi ha fotos de personatges famosos que han passat per aquí, entre ells la reina Sofia, Kofi Annan, Yasser Arafat... Bon servi i bon menjar. 127 LE dues persones.
tren  Cairo Alexandria, 2h 30min, 46 LE. Seients de primera classe, amples i còmodes, autèntiques butaques. Serveixen menjars i refrescs. Bus  Alexandria Cairo, 3h 45min, 15 LE, Companyia West Delta. Brut però amb aire condicionat, encara que no especialment còmode.